IKONA
KRISTA – PANTOKRÁTORA
Ikona Pantokrátora je nepochybne najznámejším
zobrazením Krista. Skôr než bola umiestnená na ikonostasoch všetkých
pravoslávnych chrámov, nachádzala sa ako mozaika v centrálnej kupole v Daphni
(grécko), aby ukázala vládu Krista nad celým vesmírom.
Život a zmýšľanie kresťanov prvých storočí
boli hlboko poznamenané očakávaním príchodu Pána ako sudcu posledných časov. Už
od poloviny IV. storočia téma parúzie začala vstupovať prostredníctvom sýrskeho
mníšstva do liturgických textov bohoslužby, prijatých celým kresťanským
Východom. Toto očakávanie druhého príchodu rástlo aj vďaka rozšírenému
kontemplovaniu Jednorodeného Syna, Pána vekov, pre ktorého a skrze ktorého bolo
stvorené všetko a ktorý všetko čo má, raz odovzdá Otcovi (1kor 15,24).Toto
kontemplovanie v nádhernej syntéze vyjadril sv.Maxim Vyznavač „Kristus v sebe
samom zahrňuje všetko , ako stred z ktorého vychádzajú všetky lúče. Predchodcom
zobrazenia Pantokrátora bol majestátny Kristus sediaci na tróne, žehnajúci v
hieratickom postoji ktorý bol najrozšírenejším zobrazením z počiatku V.
storočia. Až po krízach spôsobených ikonoklazmom v Vll. storočí, berie na seba
majestátny Kristus pomenovanie Pantokrátor - Ten ktorý je Pánom všetkých
vecí - Vševládca. Ohľadne tohoto pomenovania treba poznamenať, že ním
pohania označovali svoje najvyššie božstvo Zeus Pantokrátora . Skutočnosť, že
označenie , ktorým ešte v živých spomienkach oslavovali modlu, bolo bez obáv
pridelené vtelenému Synovi Božiemu , nám odkrýva určitú zrelosť v ich
kresťanskom živote. Obraz Pantokrátora sa nachádzal a nachádza vždy na
najhlavnejšom mieste v chráme v centrálnej kupole ,ako aj na pravej strane
ikonostasu, či v strede kompozície deisisného činu , pripravený zjaviť nám
pohotovo "tajomstvo Jeho vôle: zjednotiť v Kristovi ako v hlave všetko,
čo je na nebi, aj čo je na zemi. "(Ef l, 10).. Kristova kráľovská a
božská dôstojnosť je zdôraznená purpurovým spodným odevom - chitonom. Jeho
modrý plášť (himation) nám symbolizuje jeho reálne prijatie ľudskej
prirodzenosti, do ktorej sa zahalil ako do plášťa. Vtelením Krista ,nie len že
obraz už nie je zakázaný, tak ako v starom zákone ,ale stáva sa legitimným a
nevyhnutným. Kristus - v gréckom pojatí strnulí a prísny, plný nadľudského
pokoja s pohľadom prísneho sudcu dnes dokazuje, že otázky o posledných veciach,
poslednom súde, nenechávali veriacich ľahostajnými a boli hybnou silou
rannokresťanskej Cirkvi. Niekedy až zamračený, prísny výraz Krista - Sudcu ,nad
ktorým sa dnes mnohý často z nepochopením pozastavujú, nemal v kresťanoch
navodiť pocit strachu ,ale skôr bázeň božiu ktorá im pomáhala nestratiť
orientáciu , inými slovami , všetko hodnotiť vo svetle večnosti a posledného
súdu. Kresťania si uvedomovali ,že príchod Pána v sláve zjaví len to , v akej
miere už tu na zemi mali účasť na novom živote. O tom rozpráva aj podobenstvo o
10-tich pannách pozvaných na svadbu. Potom čo prišli bez oleja , už si ho
dodatočne nemohli obstarať (Mat 25,11). Možno si to neuvedomujeme ,ale súd nás
sprevádza po celý náš život. Už tu na zemi zakúšame predchuť pekla alebo neba
ako dôsledok našich slobodných rozhodnutí.