IKONA PRESVÄTEJ TROJICE
O živote ikonopisca Andreja Rubleva sa
zachovalo veľmi málo svedectiev. V letopise je o ňom zaznačené, že bol
„černec", čo znamená mních. Kde a kedy zložil večné sľuby, nie je známe.
Isté však je, že svojimi ikonami a freskami, ktoré sú nepochybne nielen
umeleckými ale aj teologickými dielami, výrazne obohatil cirkevné umenie Starej
Rusi.
Najpozoruhodnejším a najznámejším z
Rublevových diel je určite ikona Najsvätejšej Trojice. Jej korene sú zapustené
hlboko do života patriarchu Abraháma, otca veriacich. lkona pôvodne zobrazovala
návštevu troch mužov u Abraháma pri terebintoch Mamreho, opísanú v knihe
Genezis 18, l -15. Boh riekol Abrahámovi:" Odíď zo svojej krajiny, od
svojich príbuzenstva...Urobím z teba veľký národ, požehnám ťa a preslávim tvoje
meno a ty budeš požehnaním".(Gnl2,l-2).Celý Abrahámov život sa odvíjal od
tohto prisľúbenia. Viera Abraháma a Sáry bola však podrobená veľkej skúške a
Sára už prestala veriť. Ale Boh zostáva verný. Prichádza a dáva sa im poznávať,
keď už nič neočakávajú od svojich síl. Boh paradoxne prichádza ako ten, ktorý
potrebuje pomoc, ako vyprahnutý pocestný, ako žobrajúci o láskyplný vzťah ako
priateľ prosiaci o prijatie a ako ten, ktorý človeka vždy prevyšuje v daroch.
Takto Boh povoláva Abraháma i nás k napodobovaniu tajomstva vzájomnej lásky,
ktorú Trojica žije v nebi.
Z prvých storočí kresťanstva sa nezachovali
žiadne ikonografické vyjadrenia Najsvätejšej Trojice, jednoducho preto, že
tento námet nezapadal do soteriologicko - symbolického zamerania kresťanského
umenia tej doby. Téma mamrejskej udalosti je nám ikonograficky známa asi od 4.
storočia. Už za čias Justína filozofa (165+) väčšina cirkevných otcov
interpretovala túto tému ako Teofaniu - Bohozjavenie. Tradíciu neskôr potvrdili
také osobnosti ako sv. Cyril Alexandrijský (5. stor.), sv. Gregor z Nisy (6.
stor.) a ďalší. "Pre cirkevných otcov teológia Trojice nikdy nebola
predmetom nejakých abstraktných špekulácii, ale živým prameňom spásy: "Božie
kráľovstvo je poznanie Svätej Trojice"(Evagrius). „Láska k Bohu je
extatická, pôsobí, že vychádzame sami zo seba. Už nikdy nám nedovolí, aby sme
patrili sami sebe, ale patríme Milovanému"(sv. Dionýz Areopagita). Podľa
Pavla Evdokimova anjel v strede zobrazuje Boha Otca, prameň života. Podobne ako
sv. Irenej aj Evdokimov identifikuje osoby z ľavá doprava ako Syna a Ducha
Svätého, dve ruky Otca," ktorý v každom tvorivom akte používa obidve tieto
„ruky" súčasne, manifestujúc tak jednu vôľu troch osôb. Leonid Uspenský
autor vynikajúcej knihy „teológia ikony" je zas presvedčený, že anjeli sú
usporiadaní podľa poriadku vyznania viery. Iné pramene sa zas prikláňajú k
názoru, že prostredný anjel predstavuje Krista. Vystierajúc ruku k mise s
hlavou teľaťa, ktorá je predobrazom obetovania Božieho Syna na Golgote i v
Eucharistii. Mamrejský krík za prostredným anjelom sa tak stáva stromom života,
ale i drevom kríža. Abrahámov stan sa v pozadí po pravej strane anjela premieňa
na dom Otca, Chrám v ktorom je spojená cirkev putujúca s cirkvou nebeskou Je to
Chrám Cirkvi v ktorom sa skrze sviatosti rodia deti Božie pre večný život v
spoločenstve lásky Boha Otca, Syna i Ducha svätého. Po ľavej strane
prostredného anjela Mamrijská hora symbolizuje teofanické hory Sinaj a Tábor
.Táto hora Ducha svätého predstavuje celý kozmos ,ktorý raz bude definitívne
premenený Božím Duchom. Aj keď nás mnohé interpretácie ikony Trojice skutočne
obohacujú predsa G.Drobot a A.Riou nás vyzývajú k väčšej zdržanlivosti pri
pomenovávaní jednotlivých postáv. Podľa ich názoru, ani pasáž z knihy Genezis
(kap. 18), ani ikonografia, nemali nikdy v úmysle úplne identifikovať postavy,
s Božskými osobami. Kresťanská tradícia prijala ikonu Trojice ako grafické
vyjadrenie trojičnej dogmy. Vďaka tomu sa ikona Trojice stala ikonou Turičnej
nedele, dňa, v ktorom Východná cirkev túto dogmu liturgicky slávi.
„V deň
Turíc, po skončení siedmich veľkonočných týždňov sa Kristova Veľká noc završuje
vyliatím Ducha Svätého. V ten deň je plne zjavená Najsvätejšia Trojica a
kráľovstvo, ktoré ohlasoval Kristus, je otvorené pre tých, čo v neho
veria" (katechizmus).Ak sme prijali Krista do svojho života, vieme nie z
počutia ,ale z osobnej skúsenosti, že pravé vyznanie viery v Trojjedinného Boha
môže urobiť iba ten, kto po vzore Trojice miluje každého človeka. Toto je
nedeliteľné spojenie medzi našou láskou k iným a vierou v Trojicu.