Hoci podľa Svätého písma sú anjeli mocné a nádherné
bytosti rozochvievajúce ľudské srdce a zjavujúce prítomnosť Boha, zmienky o
nich dnes predsa len často vyvolávajú mnohé námietky a mylné predstavy.
Kresťanská ľudová zbožnosť, ale často i umelecká tvorba z nich urobila
nasladlé, bacuľaté figúrky pre príležitostný vianočný trh. Azda žiadna
postava svätého nebola tak zdeho-nestovaná ako práve postava anjela. Nemôžeme
sa preto ani čudovať, že dnešní veriaci,
ktorí svoju vieru berú vážne, si len ťažko nachádzajú
cestu úprimného vzťahu ku svojim anjelom. Ak chceme vnímať realitu našich
anjelov o trochu vážnejšie, mali by sme sa zbaviť všetkých dojemných obrázkov
a neobmedzovať sentimentálne tento vzťah len na deti. Najdôležitejšou charakteristikou
anjelov nie je ich krása ani moc nad našimi životmi, ale ich poslanie v našom
záujme. Vedie ich k tomu nevyčerpateľná láska k Bohu a túžba vidieť Božiu vôľu
naplnenú v nás skrze Ježiša Krista. Na základe biblického svedectva sa
postupne vykryštalizovalo presvedčenie, že Boh určil každému veriacemu, ba aj
každému človeku osobitného anjela strážneho. Táto ochrana sa u človeka začína
azda už od počatia, pretože Ježiš povedal: „Hľaďte, aby ste neopovrhli
niktorým z týchto
maličkých! Lebo vám hovorím, že ich anjeli v nebesiach
ustavične hladia na tvár môjho Otca, ktorý je v nebesiach." (Mt 18,10)
Jedno z prvých svedectiev o úcte k anjelovi strážnemu sa nám zachovalo od sv.
Bazila: „Pri každom veriacom stojí anjel, ktorý ho vedie životom ako vychovávateľ
a pastier." V podobenstve o dobrom pastierovi a zablúdenej ovci Cirkev
vždy videla Krista a Adama zastupujúceho zblúdila ľudské pokolenie. Známy ruský
ikonopisec a mních Grigorij Krug vidí v tomto podobenstve nielen spásu človeka
ako takého, ale aj jeho návrat do košiara k ovciam, ktoré nezablúdili - návrat
do anjelského sveta. Pripomína, že večné adorovanie Boha je neodmysliteľne
spojené so zjednotením sa ľudského rodu so svetom anjelským. Čistí duchovia,
stojaci ustavične pri Božom tróne, ochotní vyplniť Božiu vôľu sa tak rýchlo
stali ideálom mníchov, ktorí usilovali o nepretržitú modlitbu. Na kresťanskom
Východe dodnes volajú rehoľný stav „anjelským životom", t.j. životom
tých, ktorí sa usilujú žiť podľa ducha a nie podľa tela.
Podľa Origena sa anjel strážny pripája ku každej našej
modlitbe. Učí nás, že toto stretnutie s Bohom sa má stať trvalým a základným
postojom človeka. Boh
dáva človeku v anjelovi priateľa, ktorý chráni jeho
bytie, ktoré spočíva vo vzťahu k Bohu, jeho pravdu, ktorá neznamená nič iného
než byť takým, akým ho chcel Boh mať. Odkrýva sa nám tu veľkosť Božej lásky k
človeku, ktorého nenecháva na ceste života samého a bez pomoci. Boh nás skrze
svojich anjelov neustále ubezpečuje o svojej vernosti a láske. Sv. Izidor,
pustovník, potešil vraj opáta Mojžiša skúšaného nečistou myšlienkou tak, že mu
ukázal zo strechy celé vojsko zlých duchov, ktorí útočia na mníchov, ale aj
proti nim postavený šík anjelov, ktorí ich šípy odrážajú. Anjel strážny vidí v
Bohu pravdu človeka skutočnejšie ako v ňom samom, lebo Boh ho stvoril, keď
zamýšľal túto pravdu. V „tvári nebeského Otca" číta anjel túto tvorivú
pravdu a osvietený jeho láskou vidí, ako je ohrozená slabosťou človeka.
Náš anjel nás chráni nielen pred nebezpečenstvami, ktoré
prichádzajú zvonka, ale aj pred tými, ktoré prichádzajú od nás samých. Hlasom
svedomia, vo varovaniach srdca, skrze slová našich priateľov, túži nás ochrániť
pred neposlušnosťou, nepoctivosťou, lenivosťou či nemiernosťou. Podľa Origena
nás anjel strážny učí Božej múdrosti - dívať sa na svet a okolnosti života
Božími očami. Veď čo v nás vidia Boží anjeli, že nám tak oddane pomáhajú?
Predovšetkým Boží obraz. Túto podobu znova a znova nepredstaviteľným spôsobom
obdivujú, hoci je v nás prikrytá hriechom. Vidia v nás dedičov kráľovstva
pozvaných k večnému prebývaniu v Božej blízkosti, milované deti Božie vykúpené
drahou krvou Baránka. Zároveň nás však učia dívať sa na blížneho tak ako na
samotného Krista. Učia nás spájať úplnú a bezvýhradnú lásku k Bohu so
starosťami o naše okolie. Človečenstvo Spasiteľa nás tak neodvádza od jeho
božstva, ale naopak, približuje nám ho. Tak aj ľudia, na ktorých
sa pozeráme ako na údy spojené s hlavou, Kristom, ako na
ratolesti naštepené na kmeň, nemôžu nás odvádzať od Boha. Jednorodený Syn Otca
neprišiel k nám, aby sa dal obsluhovať, ale aby on slúžil a dal svoj život za
mnohých, (pórov. Mt 20, 28) Všetci sme údmi Kristovho tajomného tela. Anjeli
spolu s nami slúžia Kristovi, Kráľovi, ktorý je stredobodom, v ktorom bolo
stvorené všetko na nebi i na zemi, viditeľné i neviditeľné. Cirkev nám vraví:
nie si sám. Tvoje ja je v rukách
niekoho, ktorý ťa vidí a vidí Boha, hľadí na jeho tvár a
v jeho svetle na teba. A keď sa nám vraví, že sa o nás starajú mocné bytosti,
že neputujú nikde hore ako Olympania, dívajúc sa na nás ľahostajne v našich
súženiach, ale sú k nám obrátení s milujúcou starostlivosťou, potom je to plné
útechy a krásy. Neponechávajme náuku o anjeloch ľuďom sentimentálnym a estétom.
Je daná veriacemu a ten ju má v živote uplatňovať.
•
Ladislav Németh
Použitá literatúra:
Romano Guardini: Andélé, Kostelní Vydfí 1998;
Tomáš Špidlík: Prameny svetla, Rím 1981; A. H. Mateje: Viem, komu som uveril,
Rím 1987; Alexander Strižev: Pravoslávna ikona, kánon a štýl, Moskva 1998;
Billy Graham: Anjeli - tajomní Boží služobníci, Medzinárodná biblická
spoločnosť 1996; Rodewyk: Anjeli nás strážia, Szent Gellért Egyházi Kiadó,
Szeged 1991