Ikona Matky Božej Vladimírskej
„...A keď prišla plnosť času, Boh poslal svojho Syna, narodeného zo ženy, narodeného pod zákonom, aby vykúpil tých, čo boli pod zákonom, a aby sme dostali adoptívne synovstvo"(Gal 4,4-5).
Márii, presvätej Matke Božej, ktorá mala
účasť na Kristových tajomstvách, cirkev právom preukazovala už od tých
najdávnejších čias úctu ako Bohorodičke, pod ktorej ochranu sa veriaci v
nebezpečenstvách a potrebách vždy utiekali. Najmä od Efezského koncilu kult
Božieho ľudu voči Márii podivuhodne vzrastal. Názov Bohorodička po prvý raz
výslovne použil Hypolit Rímsky na začiatku 3. storočia. Tento výraz bol
objasnený v kristologických sporoch 3. - 4. storočia a presadil sa do takej
miery ,že na Efezskom koncile (r.431) ho použili ako kritérium pravovernej
kristológie proti nestorianizmu. Výraz Bohorodička bol prostriedkom na
vyjadrenie jednoty a jedinnosti osoby Ježiša Krista v božskej a ľudskej
prirodzenosti. Proti gnosticizmu predstavoval vyznanie pravého človečenstva
Ježiša a vzhľadom na judaizmus vyznanie jeho pravého božstva. Keď monofyziti
začali hereticky zneužívať slovo Bohorodička, nastúpil na jeho miesto už
oddávna jestvujúci výraz Matka Božia - Theotokos. Sv. Ján Damaský tvrdí: „Iba
meno Theotokos - Matka Božia - obsahuje celé tajomstvo ekonómie našej
spásy." Pretože mariológia tvorí vždy organickú časť kristológie, je ikona
Theotokos vždy zobrazením Matky Božej so svojím synom, dieťaťom Ježišom.
Jednou z najznámejších ikon Bohorodičky je
dnes nepochybne ikona Matky Božej Vladimírskej, ktorú podľa tradície napísal
(namaľoval) sám apoštol a evanjelista Lukáš. Ako materiál sv.Lukáš údajne
použil kuchynský stôl, za ktorým sedávala svätá rodina. Ikona ktorú poznáme
dnes bola napísaná neznámim gréckym ikonopiscom a nesie znaky byzantského
umenia macedónskeho obdobia. Vladimírska ikona v sebe spája dva ikonografické
tipy Bohorodičných ikon. Tip Hodigitrie-Tá ktorá nám ukazuje cestu, ktorou je
Kristus a tip Eleusi -Panny Nežnosti, ktorá objímajúc dieťa vo svojom lone, nám
predstavuje skôr materinský rozmer Márie. Podľa rozprávania jednej kroniky bola
Vladimírska ikona privezená z Konštantinopolu do ruská okolo roku 1131.V roku
1155 bola ikona prenesená z Kieva do Vladimíru (odkiaľ pochádza jej
pomenovanie). Konštantinopolský patriarcha Lukáš ju poslal ako dar
veľkokniežaťu Kyjevskej Rusi Jurajovi Dlhorukému ,ktorý ju neskôr daroval
svojmu synovi Andrejovi Bogolubskému. Ikona sa čoskoro vďaka mnohým zázrakom a
vyslobodeniam od tatárskych nájazdov stala slávnou po celom Rusku. Jej
rozšírenie za hranice Ruska je len potvrdením toho, že misia tejti ikony
zďaleka nekončí iba v nostalgických spomienkach, ale i dnes sa svojou
symbolikou a teologickým obsahom dokáže dotknúť sŕdc veriacich celého sveta.
Toto presvedčenie vyjadril aj pápež Ján Pavol II. vo svojom príhovore 7.11.98,
keď nazval Máriu Ikonou a Modelom ľudu vykúpeného Kristom. Okrem iného
povedal:" cirkvi Východu nám ponúkajú vo svojom bohatom mariánskom
dedičstve nie len ekumenickú cestu, ale tiež model kresťanského humanizmu,
ktorý radikálne dosvedčuje dôstojnosť každého človeka ako Božieho Syna.
Kresťanský humanizmus spája tvorivým spôsobom veci božské a ľudské, Krista a
Máriu, ducha a telo, osobu a komunitu, ako aj rozum a cit. Stretnutie
pozemského s nebeským vo Vladimírskej ikone symbolicky vyjadrujú spojené
svätožiary Ježiša a Márie, ako aj ich vzájomne nežný dotyk líc. Láska ktorou sa
navzájom zahrňujú ,odhaľuje Božiu filantropiu, "bláznivú lásku" Boha
k človeku, pre ktorého vydáva na zabitie svojho jednorodeného Syna. Tvár Matky
Božej vyžaruje nebeský pokoj a iba kútiky jej úst nám prezrádzajú jej zármutok
nad nadchádzajúcim utrpením jej Syna. Božie dieťa oblečené do zlatých šiat,
ktoré poukazujú na jeho božský majestát, utešuje svoju Matku, na rozdiel od
západných obrazov, v ktorých skôr Matka utešuje Dieťa. Modrá tunika Bohorodičky
(chiton) ukazuje na nebeský charakter jej panenstva a jej purpurové maforium
(druh plášťa) pripomína kráľovskú dôstojnosť Matky Božej. Tri hviezdice, na
čele a na obidvoch ramenách maforia, ešte viac zdôrazňujú jej dokonalé
panenstvo pred ,pri a po pôrode. Kompozícia hviezd do triangla symbolizuje
svätú Trojicu, a tým že Dieťa zakrýva jednu z hviezd, symbolizuje vtelenie
druhej osoby Trojice. Áno, ikona je naozaj svedkom vtelenia Božieho Syna, vďaka
ktorému sa človeku otvorila cesta k Bohu. Obraz Boží zjavený nám v celej
plnosti Bohočlovekom Kristom , teraz môže byť obnovený v nás. Každá ikona je
povolaná zjaviť nám obraz Boží v človekovi. Úcta k ikonám nám pomáha obliecť si
Krista a sním i podobnosť Božiu, ktorú sme hriechom stratili. Uctievanie ikon
sa teda neobmedzuje len na ich bozkávanie, incenzovanie kadidlom či na
zapaľovanie sviec pred nimi. Uctievať obraz Boží v Duchu a pravde znamená pre
všetkých kresťanov snažiť sa písať ikonu v sebe samých. V tom zmysle sú všetci
kresťania povolaní „byť ikonopiscami vlastného života"(sv. Gregor
bohoslovec).