..
.Ikona Matky Božej Znamenie
(Iz7, 13-14)
Adresovať niekomu znamenie znamená ukázať mu, že ho
považujeme za schopného chápania a rozhodovania sa. Je krásne vidieť, že Boh
nás považuje za hodných tejto pocty. Jeho túžbou, keď nás stvoril na svoj obraz
a podobu, bolo, aby vyzdvihol jedinca, s ktorým by mohol mať vzťah v plnom
slova zmysle. Boh nás nemiluje ako nekonečný zástup ľudí, ale ako osoby,
ktorých mená si vpísal do svojej dlane.
Znamenia, ktoré nám počas celých dejín spásy dával a
dáva, sú znamením, že sme vzácni v jeho očiach. Prisľúbenie, ktoré dal skrze
svojho proroka Izaiáša Boh svojmu ľudu, stalo sa
22
námetom pre ikonografické zobrazenie jednej z
najuctievanejších ikon Ruska, Bohorodičnej ikony Znamenie. Najstaršie
zobrazenie tejto ikony pochádza z tretieho storočia a môžeme ho nájsť v podobe
Oranty (modliacej sa ženy) v rímskych katakombách. Pozdvihnuté ruky
Bohorodičky poukazujú na spôsob, akým sa modlievali prví kresťania. Aj keď
bolo toto gesto výrazom vrúcneho vzťahu medzi Bohom a človekom, už Tertulián
začal vyžadovať od veriacich pri modlitbe viacej zdržanlivosti a skromnosti:
„Nedvíhajte ruky nápadne, ale skromne a dôstojne." Na iných miestach zase
porovnáva postoj kresťana pri modlitbe s podobou Krista pribitého na kríži. Tak
sa ustálil špecifický starokresťanský postoj pri modlitbe v stoji, s pažami
tesne pri tele, s lakťami ohnutými, s rukami vo výške ramien a dlaňami
obrátenými dopredu, ako to vidíme u Božej Matky. Asi v deviatom storočí sa
ikonografické zobrazenie Oranty doplna umiestnením Emmanuela do medailónu. Toto
ikonografické riešenie bolo inšpirované obyča-jom vládneho dvora, na ktorom
kráľovná a vládni hodnostári nosievali na prsiach vyšitý obraz vládcu, znak
jeho najvyššej autority. Oranta s dieťaťom v medailóne nie je teda
historickým zobrazením Matky so Synom, ale Panna znamenia, ktorá počas
Izaiášovho proroctva ohlasuje svetu naplnenie časov spásy. História tejto ikony
v Rusku je úzko spätá s históriou Novgorodu, ktorý bol dôležitým kultúrnym a
obchodným centrom severu a jedným z prvých miest starej Rusi. K presláveniu
tejto ikony do veľkej miery prispela otvorenosť Novgorodu Európe. Ikona Matky
Božej Znamenie sa stala pre novgorodčanov znakom ochrany nad mestom.
Najznámejšou udalosťou, ktorou ikona vstúpila do povedomia ruského ľudu, bola
obrana mesta pred suzdálsko-vladimírskymi vojskami v r. 1169. Rokovania
neviedli k úspechu, a tak Novgorodčanom nezostalo nič iné, len sa s volaním o
pomoc s dôverou obrátiť na Matku Božiu. Sv. Ján, arcibiskup Novgorodu, sa tri
dni
a tri noci modlil v oltárnej časti chrámu sv. Sofie,
zatiaľčo k mestu sa blížili nepriatelia. Na tretiu noc svätec počul hlas:
„Choď do chrámu Spasiteľa na Ilinskej ulici, vezmi obraz Matky Božej, pozdvihni
ho nad mestskú bránu a zvíťazíš." So slzami v očiach arcibiskup pred
ikonu padol a modlil sa. Do svätého chrámu poslal kňaza a diakona, no tí na
svoje veľké prekvapenie nemohli ikonu zodvihnúť. Oznámili túto skutočnosť arcibiskupovi,
ktorý sa s kňazmi a veriacimi vydal do chrámu Spasiteľa. Po šiestej piesni
molebenu sa ikona zakývala, čo videli kňazi i veriaci. Vzali ju do rúk a
zaniesli ju slávnostne na bránu mesta. Boj sa začínal, nemilosrdnosť sa stupňovala.
Jeden šíp zasiahol aj ikonu. Vtedy sa ikona sama obrátila k mestu a z očí Matky
Božej začali tiecť slzy. Vo chvíli, keď začal arcibiskup Bohorodičke slzy
utierať, zahalil útočiace vojská hustý mrak, ktorý vyvolal takú paniku a
strach, že prestali vidieť a jeden druhého začali zabíjať.
Ikona Znamenie Bohorodičky sa preslávila v Novgorode aj
mnohými inými zázrakmi, ako napríklad v r. 1566 pri požiari mesta alebo v r.
1611 pri drancovaní Švédov.
Zázračná ochrana Novgorodu ikonou Bohorodičky inšpirovala
mnohých maliarov mesta, ktorí túto slávnu udalosť obrazne opísali do najmenších
detailov. Ide o ikony veľkých rozmerov, ktoré dnes môžeme obdivovať v
Tretiakovskej galérii v Moskve alebo v Novgorodskom múzeu.
•
Ladislav Németh
Použitá literatúra:
E. Sendler: Le Ikone Bizantine delia Madre di Dio, Miláno
1995
Maria Giovanna Muzj: Transfigurazione, Miláno 1987 Eduard
Fejo: Najznámejšie ruské ikony Bohorodičky Dominique Hermant: Boží znamení,
Kostelní Vydri,
1997 Kresťanské symboly, Olomouc 1992