Ikona
sv. Františka
Možno pre
niektorých prekvapenie. Západný svätec v ikone? Občas sme v pokušení a možno si
to ani neuvedomujeme , že sa chováme ako manželia po rozvode. To je moje
(západniara)a tam toho si privlastnil (Východ).Ikona, ako svedok a dar ešte
nerozdelenej Cirkvi nám dnes kladie pred oči neporušiteľnú jednotu, ktorá
vládne v oslávenej Cirkvi zjednotenej okolo Krista. Keď je reč o sv.
Františkovi nemôžem nespomenúť jeho osobný vzťah k ikone ukrižovaného Krista zo
Svätého Damiána, ktorú namaľoval sýrsky
mních asi v XII. storočí. Môžme pozorovať ako prirodzene príjma František tento
ikonografický prejav. Naše západné maľby smerujú k tomu, aby sa páčili oku, ich
posolstvo je však obmedzené. Ikona je zameraná na odhalenie hlbokého tajomstva
bytosti. Niekedy to však robí aj na ujmu anatomickej vernosti. Napríklad ,aby
ikonopisec vyjadril mohutnú silu, s akou Ježiš vdychuje Ducha apoštolom, dá
Ježišovmu krku neprirodzene veľké rozmery .Estetickú krásu obetuje v prospech
duchovného posolstva . Ešte mladý František modliac sa pred Ukrižovaným, počuje
ako mu hovorí Pán: „František, choď a oprav môj dom, ktorý ako vidíš, sa rúca „
(2 Cel-10) František vzal túto vyzvú doslovne a začal opravovať kaplnku, v
ktorej sa modlil. Čo to znamená opraviť spadnuté múry ak nie prikladať skalu ku
skale? Na koľko skál sa rozbila jednota
Cirkvi? Čím budú držať znovu po kope jednotlivé kamene? Sv.František vo svojej
jednoduchosti našiel správnu odpoveď, ktorá nebola ukrytá v teologických
dišputách , ale v láske. Láska je tým pojivom ktoré ľudí spája aj dnes
v mnohých rodinách, krajinách i v samotnej Cirkvi. Možno sme ani my
neporozumeli hneď Kristovej výzve , obnoviť Jeho dom a podobne ako
František obzeráme sa po viditeľných prostriedkoch, zatiaľ čo tajomstvo jednoty
drieme hlboko v naších srdciach. Sme pozvaný všetci s nezahalenou tvárou
odrážať v sebe ako v zrkadle slávu Pánovu a pretvárať sa v ten istý obraz ,zo
slávy do slávy, akoby účinkom Pánovho Ducha (2kor 3,18).Práve toto robil sv.
František. Nechal sa premieňať mocou Božieho Ducha .Sv. Bonaventúra vo svojej
legende minor spomína ako sv. František nosil na svojom tele obraz
Ukrižovaného, ktorý nevytesala umelcova ruka do kameňa či dreva ,ale prst
živého Boha." Ak Pán nestavia dom, márne sa namáhajú tí, čo ho stavajú „
(Ž127,l).Stigmy na svätcovom tele neboli len lacnou dekoráciou , tak ako ani
zjavenie ktoré ikona sprostredkuje, nie je len pre potešenie očí, ale účasťou
na Božom živote. Všetko čo obklopuje svätých na ikonách je podrobené spolu s
nimi určitému rytmickému poriadku v ktorom všetko odzrkadľuje Božiu prítomnosť
a približuje nás k Bohu. Zem, rastlinný ako aj živočíšny svet sa v ikonách
nezobrazujú preto aby náš pohľad upriamili na prírodu podliehajúcej skaze, ale
aby poukázali na účasť tohoto sveta v posvätení človeka. Účasť prírody na
posvätení človeka môžme pozorovať nie len v živote sv. Františka ,ale u mnohých
ďalších svätých. Epifanij, učeník a životopisec prepodobného Sergeja
Radonežského hovoriac o vzťahu divokých zvierat ku svätým poznamenáva: "Nedivme
sa! Keď v niektorom človeku žije Duch sväty, vtedy mu je všetko podrobené ako
kedysi pôvodne Adamovi ešte pred prestúpením Božieho prikázania." Na našej
ikone nie je svätec zobrazený so žiadnym
roztomilým zvieratkom, tak ako ho často podávajú mnohé sväté obrázky,
ale je ponorený do zeleného pozadia, ktoré vo východnej liturgii symbolizuje
Ducha svätého. Práve vďaka prítomnosti Ducha svätého mnohé ovečky, ryby, zajace
či vtáky zotrvávali v jeho prítomnosti , tušiac prítomnosť Božieho kráľovstva.
Ikona je písaná ,často lakonickým jazykom. Je to vďaka „pôstu očí" ako aj
pre jej poslanie, ktorím je ,preniesť náš pohľad zo sveta viditeľného ,do sveta
neviditeľného (2kor 4,18). Ikona by sa mala vyhýbať ornamentom ako aj veľkým
podrobnostiam a detailom. Náš pohľad nesmie zaťažovať prepracovaná drapéria
.Dobrá ikona, ktorá zjavuje Božie kráľovstvo je chudobná ako sv.František.
"Blahoslavení chudobní duchom, lebo ich je Kráľovstvo nebeské !"(Mat
5,3) Vo Františkovej ľavej ruke je otvorené evanjelium zo slovami určenými
každému z nás: "Kde je tvoj poklad, tam bude i tvoje srdce"(Mat
6,21).Citát písaný v ruskom jazyku s iniciálami svätca v latinčine nás privádza
k dlhoočakávanej jednote medzi Východom a Západom, za ktorú sa svätý František
s pozdvihnutou pravou rukou modlí. Františkov poklad bol ukrytý v chudobnom
človekovi, v ktorom videl ako v zrkadle, obraz Krista. Úcta k jeho ikone, ale i
úcta k ikonám vo všeobecnosti, by nás mala privádzať k tomuto pravému pokladu,
ktorý je všade vôkol nás. Nech je nám ikona sv. Františka pripomienkou Krista,
ktorý sa z lásky k nám stal chudobným, a ktorý nám dnes vraví ako svojím
učeníkom" Veru hovorím vám , čokoľvek ste urobili jednému z týchto mojich
najmenších bratov, mne ste urobili."(Mat 25,40).