Narodenie Krista
Životný príbeh každého človeka sa začína narodením a
končí sa smrťou. V osobe Krista to bolo opačne. Jeho smrť bola prvá a život posledný.
Písmo ho opisuje ako „Baránka na zabitie", ktorým bol už od počiatku sveta,
(pórov, l Pi l, 18 - 21) Ako hovorí Caryll House-lander: „Betlehem je vnútornou
podstatou Kalvárie, podobne ako snehová vločka je vnútornou podstatou
vesmíru." Písmo, podobne ako kresťanská tradícia, ukazuje nám jasle a
kríž ako dva protipóly Spasiteľovho života. „V osobe Bohočloveka," píše
sv. Gregor Teológ, „Boh sa vtelil a človek zbožštil, lebo to, čo Pán
neprijal na seba, to nie je uzdravené, ale to, čo sa spojilo s Bohom,
je spasené." Tajomstvo vtelenia Božieho Syna je základným východiskom
viery Cirkvi. Dôležitosť tajomstva vtelenia si uvedomoval aj sv. Cyril Jeruzalemský,
ktorý argumentoval, že „ak je vtelenie Božieho Syna zdanlivé, potom aj
spasenie človeka je zdanlivé." (Catech IV, 9)
Keď Siedmy všeobecný cirkevný snem v Nicei v r. 787
nariadil úctu k ikonám Krista, Bohorodičky, anjelov a svätých, opieral sa práve
o tajomstvo vteleného Slova.
Ikona Kristovho narodenia patrí medzi najbohatšie
komponované ikony v sujete aj v symbolike a tak poskytuje veľa podnetov na
rozjímame. Už v 3. storočí bolo vytvorených niekoľko prác s touto tematikou z
mramoru, slonoviny alebo na skle. V katakombách sv. Priscily môžeme vidieť
„Adoráciu troch kráľov", ktorá symbolicky vyjadruje pozvanie k prameňom
spásy pre všetky národy. O niečo neskôr, ako bol sviatok nastolený, nechal
Konštantín pre baziliku v Betleheme vyhotoviť jedno z
prvých zobrazení Kristovho narodenia. V 8. storočí sa na západe rozšíril zvyk
predvádzať rôzne scény z narodenia Pána na spôsob duchovných hier. Kvôli
mnohým neprístojnostiam, proti ktorým musela neskôr vystúpiť aj cirkevná
autorita, sa slávenie tejto významnej udalosti trocha obmedzilo. Až sv.
Františkovi z Assisi sa podarilo vhodne a pôsobivo osláviť narodenie
Vykupiteľa sveta počas vianočnej noci v r. 1223.
Byzantská ikona sa vo svojom vianočnom posolstve nápadne
odlišuje od západných zobrazení Vianoc z neskorého stredoveku. V strede ikony
na prekrásnej červenej poduške podobnej posteli leží Božia Matka. Celá je
zahalená do purpurového plášťa - maforia, ozdobená je tromi hviezdami symbolizujúcimi
jej ustavičné panenstvo. Svojím pohľadom nespočíva na Dieťati, ale hľadí na
Jozefa, ktorý sedí celý skormútený. Zobrazený je v dolnom rohu ikony tak, aby
pohľad Panny Márie mohol smerovať priamo k nemu. Prichádza k nemu pokušiteľ
Hirkus odetý do zvieracej kože, tváriac sa, akoby bol pastierom. Čo mu hovorí?
-Never, že je to Boží Syn. Ako by majestátny veľký Boh mohol vo svojej vznešenosti
prijať toľkú biedu jaskyne? - Jozef pochybuje, hoci o vtelení skrze Svätého
Ducha vedel od anjela, (pórov. Mt l, 20 -24)
Zobrazenie zlého pastiera charakteristické pre ikony 15.
- 17. storočia prinieslo možnosť viacerých výkladov. Podľa V. I. Ščepkina je
tým pastierom Jakub - brat Ježiša. Krivá palica, ktorú Jakub drží v rukách -
symbol lži, ako aj jeho pomenovanie, ktoré je niekedy Mneň a inokedy Aneň, čo
môžeme preložiť ako „Nikto", potvrdzujú v postave pastiera pokušiteľa.
Máriin pohľad je vždy upretý tam, kde je pochybnosť. Ona
vedie ľudí k viere. Na svadbe v galilejskej Kane nabáda: „ Urobte, čo vám prikáže!"
Na tejto ikone posilňuje vieru každého, kto k nej prichádza. Ikona svedčí
o skutočnom pôrode, o skutočnom prijatí človečenstva Božím Synom.-
Z toho vyplýva,
že jeho matka je Bohorodička (Teotokos), čím sa potvrdzuje učenie Cirkvi. No
podstatu a význam preblahoslavenej Panny ukracujú tí, ktorí vychádzajú iba z
čisto biologického materstva najsvätejšej Panny. Podľa svedectva Písma je
Mária Matkou večného Slova vo viere skrze svoje osobné „áno". Dáva teda
osobne Logosu ľudskú prirodzenosť nielen v biologickom procese (čím by už v
zmysle Efezského koncilu zaiste bola Matkou Božou)-
, ale ešte väčšmi sa stáva Matkou Božou rozhodnutím z
viery. „A blahoslavená je tá, ktorá uverila, že sa splní, čo jej povedal
Pán." (Lk l, 45)
Červený odtieň vrchného rúcha Bohorodičky na ikonách
znamená, že prijala do svojho života božstvo, kým spodné modré rúcho
predstavuje jej ľudskosť. Typologické a symbolické vzťahy ukazujú, že reč ikôn
nie je sentimentálna, ale chce odkryť hĺbku dejín, ktorá spočíva v tom,
že dejiny sa vo svojej hĺbke majú stať transcendentnými. Božie narodenie je
sviatkom vrcholnej lásky Boha k človeku. Hnutie tejto lásky má pôvod vo
všemohúcom Otcovi, ktorý človeka zasahuje skrze činnosť Svätého Ducha. Toto
hnutie je zobrazené lúčom svetla zhora, ktorý naznačuje vertikálnu os
kompozície obrazu. V strede lúča býva zobrazená hviezda, ktorá sa zastavila
nad miestom, kde bolo dieťa. Pod hviezdou sa lúč rozvetvuje na zväzok troch
lúčov. Je to trojičný teologický prvok. V dolnom rohu oproti Jozefovi je scéna
kúpania dieťaťa, typická pre ikony Narodenia. Byzantskí ikonopisci zobrazovali
skutočný pôrod s Pannou Máriou ležiacou na lôžku v prítomnosti dvoch pôrodných
báb, z ktorých jedna umývala dieťa. V apokryfnej knihe sv. Jakuba sa spomína,
že jedna z pôrodných báb, Mária Salome, popierala, že je možné, aby Mária
porodila a zostala pannou. Akonáhle sa dotkla Márie s úmyslom presvedčiť sa o
tom, jej ruka zoschla. No len čo vzala dieťa na ruky, uzdravila sa. Samotné
kúpanie dieťaťa však nie je symbolom očistenia, skôr predobrazom nášho krstu,
v ktorom sa znovu rodíme a stávame sa deťmi Božími. Strednú časť ikony vypĺňajú
z jednej strany scény klaňania sa anjelov a z druhej zjavenie sa anjela
pastierom a oznámenie zvesti, (pórov. Lk 2, 8 - 15) Všetko je tu iba v
náznaku. Jeden alebo dvaja pastieri vedú ovce. To stačí. Nejde o zobrazenie
výpravnej scény ako vo filme, ide o symboliku, skratkovitú reč v náznakoch,
ktorá má odkryť duchovné posolstvo ikony. Evanjeliovú správu o Kristovom
narodení dokresľujú traja mudrci od Východu, ktorí sa buď ponáhľajú na koňoch,
alebo sa klaňajú s prinesenými darmi Kristovi. Ich rýchla jazda naznačená
vlajúcimi plášťami upozorňuje: Ponáhľaj sa k Bohu, čas je krátky. Priniesli
tri dary: zlato, aby si ho uctili ako kráľa, kadidlo, aby mu vzdali úctu ako
Bohu a myrhu, aby si uctili jeho človečenstvo určené na smrť. Kolíska a kríž
sú znova spojené, lebo pri oboch je prítomná myrha.
Pokiaľ ide o Ježišovo narodenie, v evanjeliu sa
nenachádza nijaká zmienka o jaskyni. Objavila sa až neskôr v apokryf nej knihe
sv. Jakuba. Sv. Justín, sv. Hieronym a Eusébius však tiež spomínajú skalnú
jaskyňu. Syn Boží bol pozvaný, aby ako človek vstúpil do sveta zadným vchodom.
Vyhnaný zo zeme narodil sa pod jej povrchom.
Na najšpinavejšom mieste na svete -v maštali - narodila
sa čistota. On, ktorý o sebe povedal, že je „živým chlebom, ktorý zostúpil z
neba," bol uložený do jasiel', do ktorých sa dáva krmivo. Pred stáročiami
sa Židia klaňali zlatému teľaťu a Gréci oslovi. Ľudia sa im klaňali ako bohom.
Teraz je tu prítomný aj vôl aj osol a skláňajú hlavu pred svojím Bohom, aby
vykonali poctivú nápravu. Okolie jaskyne je na ikone dotvorené jednoducho až
naivne vyjadrenými stromami, aby v obraze boli naznačené všetky stupne
stvorenia, ktoré prijímajú Božieho Syna tak, ako sa spieva na večierni v
predvečer Pánovho narodenia: „Každá zo stvorených bytostí ti vzdáva vďaky
svojím spôsobom: Anjeli ti piesne spievajú, nebesia hviezdu posielajú, mudrci
ti dary nesú, pastieri obdivujú zázrak, zem ti núka jaskyňu, púšť jasle obetuje
a my sme ti dali panenskú matku." Betlehem spojil nebo so zemou, Boh a človek
sa tu stretli a pozreli si do očí. Malo by to vôbec zmysel, keby sa čo i
tisíckrát narodil v Betleheme, ak by sa nenarodil aj v človekovi? Vo vianočnom
období sa veriaci východného obradu zdravia pozdravom Kristus sa rodí!
Oslavujte ho! To, čo obsahuje pozdrav, dosvedčuje ikona: Kristus sa rodí -
teraz, v prítomnom čase: Rodí sa v ľudských srdciach.
•
Ladislav Németh
Použitá literatúra: Jozef Pavlovič: Slovo a ikona, 1995; Imrich Belejkanič: Pravoslávne dogm. bohoslovie, Prešov 1995; Ful-ton J. Sheen: Život Krista, Dobrá kniha, Trnava 1998; Kresťanské symboly, Olomouc 1992; James Halí: Slov. námet a symbol ve výtv. umení, Praha 1991; Maria Giovanna Muzj: Transfi-gurazione, Miláno 1987; J. G. Bobrov: Základy ikonografie, Petrohrad 1995