Uvedenie presvätej Bohorodičky do chrámu
V tento deň, ktorý
bol pôvodne výročím posviacky chrámu Svätej Márie Novej (r. 543), postaveného
blízko jeruzalemského chrámu, slávime spolu s východnými kresťanmi
„zasvätenie", ktorým sa Mária od detstva zasvätila Bohu. Najstaršie
historické svedectvo pochádza od sv. Andreja Krétskeho (+ 740), ktorý sa v
Jeruzaleme zúčastnil takejto slávnosti. Na Východe sa udomácnil tento sviatok
ako Vstup svätej Božej Matky do chrámu. Jeho rozšírenie sa po celom Oriente
bolo však možné až po utíchnutí ikonoklastických nepokojov, keď úcta k Matke
Božej dostala nový impulz. Kým na Východe bol tento sviatok veľmi populárny,
na Západe sa presadzoval ťažšie.
Najprv sa slávil v Anglicku a Uhorsku, a to už v 12. storočí.
V Uhorsku vtedy vládol kráľ Bela III. (1196). Vychovaný bol v Carihrade a
dobre poznal tento byzantský sviatok. Prvý pápež, ktorý ho zaviedol, bol Gregor
IX., a to v Avignonskej kúrii v roku 1371, odkiaľ sa začal šíriť po celej
Európe. Západ, žiali, tomuto sviatku nepripisoval takú dôležitosť, akou
ho prijala byzantská cirkev vo svojom liturgickom živote, kde sa stal súčasťou
prípravy na slávnosť Narodenia Pána. sviatok Uvedenia Bohorodičky do chrámu sa
vo východnej i západnej cirkvi lá vi 21. novembra. Pripomína sa v ňom udalosť,
ktorá sa zobrazuje na ikone. Rodičia Joachim a Anna sprevádzaní siedmimi
pannami privádzajú malé trojročné lieta Máriu do chrámu a odovzdávajú ju do rúk
veľkňaza Zachariáša, otca Jána Krstiteľa. Apokryf opisuje, ako malé dieťa Máriu
postavili na najspodnejší z pät-
nástich schodov vedúcich do chrámu, po ktorých bez pomoci
vystúpila, ako keby bola už dospelá, až k Zachariášovi. Z týchto schodov dával
kňaz svoje požehnanie, aby sa mohla začať obeta za hriech, čo bolo znamením pre
zbor levitov, aby spievali žalmy dňa.
Obraz chrámu sa opakuje predovšetkým v troch čítaniach -
ofícium vešpier a matutínum sviatku, čo neprekvapuje, pretože nám to dáva kľúč
k hlbším súvislostiam tejto udalosti.
Prvé čítanie, ktoré je z knihy Exodus, nám rozpráva o
postavení a posviacke Stánku Zjavenia. Mojžiš po dokončení Božieho stánku
nemohol vstúpiť dnu, pretože Pánova sláva zaplnila stánok, (pórov. Ex 40,
l - 9, 34 - 35 ) Druhé čítanie opisuje stavbu Pánovho chrámu Šalamúnom, synom
kráľa Dávida. Keď Šalamún urobil všetko, ako mu Pán prikázal, nastal čas, aby
kňazi priniesli archu zmluvy a umiestnili ju do svätyne. Podobne ako v
Mojžišovom prípade, oblak zakryl chrám a Pánova veleba naplnila svätostánok
tak, že už nik nemohol vstúpiť. Už tieto dve čítania nám veľmi zreteľne
ukazujú, že Chrám Izraela nebol pre veriacich len akýmsi duchovným centrom
alebo oficiálnym miestom kultu svojho Boha, ale „hrozným miestom", na
ktorom je živý Boh reálne prítomný.
Tretie čítanie pochádza z proroctva Ezechiela (Ez 43, 27;
44, 4), ktorý má víziu budúceho chrámu, neskôr postaveného Zorobábelom: „Potom
ma viedol naspäť cez vonkajšiu bránu svätyne. Tá však bola zatvorená. I riekol
mi Pán: „Táto brána bude zatvorená, neotvorí sa a nik cez ňu neprejde, lebo cez
ňu vtiahol Pán, Boh Izraela." (Ez 44,2)
Svätí Otcovia učia a aj liturgia pripomína, že z tej
istej príčiny ostalo aj sväté telo Matky Božej nedotknuté a panenské, pretože
skrze jej telo vkročil Boh na tento svet.
Do svätyne svätých iba raz za rok vchádzal veľkňaz. Toto
miesto bolo skryté zrakom ľudí. V čase Máriinho detstva už nebola v
jeruzalemskom chráme starozá-
konná Mojžišova archa. Archa neprečkala zničenie chrámu v
roku 586 pred Kristom a podľa tradície bola ukrytá prorokom Jeremiášom v jaskyni
z obavy pred zničením pohanskými Babylončanmi, (pórov. 2 Mach 2, 4 - 7)
Jakubovo Protoevanjelium opisuje, ako Zachariáš z Božieho vnuknutia zaviedol
maličkú Máriu do svätyne svätých. Texty sviatku nazývajú Máriu archou, ktorá
tým, že je uvedená do chrámu, prinavracia mu zmysel. Tento kristologický zmysel
sa ako refrén opakuje v liturgických textoch sviatku, v ktorých sa Mária nazýva
chrámom, bohostánkom či Božím príbytkom: „Dnes plesajme a Pánovi žalmy
spievajme. Vzdajme úctu presvätému chrámu, jeho duchovnému bohostánku, lebo v
ňom sa ubytoval nekonečne veľký Boží Syn. Hľa, do chrámu ju privádzajú ešte
maličkú. Kňaz ju radostne víta ako svätý Boží príbytok." V Mojžišovej
arche bolo Božie slovo napísané na kamenných tabuliach, čoskoro
však malo byť vpísané do živého panenského lona prstom
Svätého Ducha, aby sa Slovo stalo telom.
Podľa židovského zvyku boli deti privádzané do chrámu
na výchovu, pričom vykonávali drobné práce súvisiace s výzdobou chrámu. Na
Východe sa podľa apokryfov traduje, že Mária tkala a vyšívala chrámovú oponu.
Chrámová opona zahaľovala sväté miesto, ktoré si Boh vybral za svoj príbytok
na zemi.
Origenes v nej vidí Kristovo telo, ktoré zahaľovalo
božstvo a pritom bolo jeho príbytkom. Malé dievča Mária tká oponu, ale čoskoro
bude „tkať" ľudské telo Božiemu Slovu. Preto sa na utierni tohto sviatku
spieva, že vstúpila do svätyne svätých. Dieťa Mária, ktorá sa v chráme pripravuje
na poslanie byť „svätostánkom", nám v tomto milostivom Jubilejnom roku s
blížiacim sa Adventom túži pripomenúť vznešenosť a veľkosť povolania každého z
nás.
Ona je milostiplná, lebo našla milosť u Boha, kvôli jeho
nevyspytaleľnému vyvoleniu a preto, že sa vo svojej viere úplne spoľahla na
Božie volanie. Mária je predobrazom všetkých vyvolených. Je znamením, že Boh a
jeho milosť predchádzajú bytie a konanie nás všetkých, takže sami o sebe sme
ničím, ale v Bohu a s ním sme všetkým. Nech je blížiaci sa advent dôstojnou
prípravou slávnosti Narodenia Pána, aby sme sa na toto Jubileum pripravili v
Duchu Svätom, tak ako Duch Svätý pripravil nazaretskú Pannu, v ktorej sa
Slovo stalo telom.
•
Ladislav Németh
Použitá Literatúra: Matka Cirkvi, Vesna 1990; Sofia Snes-soreva: Pozemský život Presvätej Bohorodičky; E. Sendler: Byzantské ikony Matky Božej, Miláno 1995; A.H. Mateje: Viem, komu som uveril, Rím 1987; Jozef Pavlovič: Slovo a ikona, 1995; Imrich Belejkanič; Pravoslávne dogmatické Bohoslovie, Prešov 1995